Tabata metoda

vše o budování svalové hmoty a síly...

Moderátoři: pascal, keba

Uživatelský avatar
Jirkas
Příspěvky: 4167
Registrován: 29. lis 2007 22:03

Příspěvekod Jirkas » 17. bře 2009 19:52

Tak jsem to vcera zkusil. Nalozil sem si 50 kg na deadlift a jelo se. Dal jsem dohromady 96 opacek v 8 seriich, potom sem byl dost hotovej, zada v jednom ohni, obe dlane taky a musel sem si lehnout na chvili. Dneska svalovka docela pekna :)

Uživatelský avatar
Jerry
Příspěvky: 213
Registrován: 3. črc 2008 8:25
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jerry » 15. srp 2009 7:55

Chtěl bych se zbavit sádla, co mám kolem pupku, tak by mě jenom zajímalo, jestli spojení tabata metody, intervalového tréninku a sacharidových vln v jednom týdnu je dobrý nápad.

Uživatelský avatar
Trian
Supporter
Příspěvky: 408
Registrován: 22. kvě 2008 14:12

Příspěvekod Trian » 4. pro 2009 0:07

Cvičím taekwondo a chcel by som zlepšiť kondíciu. Bežný zápas podľa pravidiel medzinárodnej ITF federácie (platné aj pre Majstrovstvá Európy) stanovuje dĺžku zápasu na 2x2 minúty.

Vonku je už poriadna zima a bez riadnej výbavy (ktorú nemám) je behanie skôr pohrávanie sa so svojim zdravím. Navyše som si prečítal niečo o intervalových tréningoch, o ich prínose pre budovanie vytrvalosti a zvyšovaní aeróbnej kapacity.

Chcem sa spýtať, či je vhodné zaradiť tabatu, alebo obdobné tréningy HIIT do môjho bežného cyklu v takom prípade, že je môj rozpis nasledovný:
Po - ráno=posilka
Ut - ráno=HIIT, večer=TKD
St - ráno=posilka
Št - ráno=HIIT, večer=TKD
Pi - ráno=posilka
Víkend - regenerácia + niekedy bojové semináre, súťaže, doplnkové tréningy. Vždy aspoň 1 deň úplné voľno.

Je tabata vhodná ako alternatíva namiesto behu (ak je cieľ zlepšiť vytrvalosť), alebo ju mám brať ako absolútnu náhradu silového tréningu, teda ju mám cvičiť namiest dní v posilke (čo by som veľmi nerád) ?

Pýtam sa, lebo ma prekvapili reakcie typu - stačí jeden krát za mesiac...
"Box je jako Jazz,čím méně lidí ho uznává tím je lepší" G.Foreman

stanley
Supporter
Příspěvky: 3772
Registrován: 22. led 2007 12:37

Příspěvekod stanley » 4. pro 2009 12:08

ked das rano Tabatas a vecer zvladnes TKD trenink, tak mi napis, zagratulujem ti ... tabatas mas zmaknute za par minut, tak to davaj po treninku, lebo po poradnych tabatas budes mat problem dojst domov a ne este na trenink
All of the technical perfection in the world means nothing if someone lacks the volition to break a maximal weight off the floor and force it to lockout.

Uživatelský avatar
Trian
Supporter
Příspěvky: 408
Registrován: 22. kvě 2008 14:12

Příspěvekod Trian » 7. pro 2009 14:30

Na tréningoch na to nie je priestor. Vždy ideme do poslednej minúty, kým sa neobjavý školník (tréningy máme v školskej telocvični) a nezačne ťukať prstom na hodinky.
Skúsim to zaradiť ráno. Minule, keď som išiel tabatu, tak odcvičenie bolo hard, nohy brneli, ale rýchlo to prešlo (resp. 2 dni už len ľahšia svalovka). Za chvíľu končím fomina a idú vianoce. Takže nebudú tréningy vôbec + posilka len hekticky (až do silvestra), tak budem alternovať len doma tým čo môžem a skúsim tú tabatu, či sa na ňu viem adaptovať tak, aby som ju mohol cvičiť ráno. Keď to bude na chuja, skúsim zaradiť na záver toho tréningu (resp. spracovať trénera, či to nechce zaradiť na záver - ale to ma asi budú všetci nenávidieť - veľa ľudí to robí rekreačne :) ).
"Box je jako Jazz,čím méně lidí ho uznává tím je lepší" G.Foreman

Uživatelský avatar
Trian
Supporter
Příspěvky: 408
Registrován: 22. kvě 2008 14:12

Příspěvekod Trian » 9. pro 2009 17:26

Ešte jedna otázka... Váš názor na viac tabata cyklov za sebou? (iné cviky, s pauzou 2-4 min medzi cyklami intervalov).
"Box je jako Jazz,čím méně lidí ho uznává tím je lepší" G.Foreman

stanley
Supporter
Příspěvky: 3772
Registrován: 22. led 2007 12:37

Příspěvekod stanley » 9. pro 2009 17:27

trian ty si uz fakt skusal aspon raz naplno tabatas tak ako treba?

teda predne drepy 20 sekund kolko sa da a 10 sekund pauza?
All of the technical perfection in the world means nothing if someone lacks the volition to break a maximal weight off the floor and force it to lockout.

tomasK
Příspěvky: 557
Registrován: 4. čer 2009 14:08

Příspěvekod tomasK » 9. pro 2009 18:51

Trian: ak pojdes tabatu tak ako mas, tak sa ti nebude chciet robit ju viac ako 1x tyzdenne

Uživatelský avatar
Trian
Supporter
Příspěvky: 408
Registrován: 22. kvě 2008 14:12

Příspěvekod Trian » 9. pro 2009 20:23

Tabatu som cvičil zatiaľ 2x.
1. drepy s výtlakom jednoručiek
2. angličáky + drepy s výtlakom jednoručiek
http://www.ironfactor.cz/viewtopic.php?t=3198&start=30

Prvý krát len jedno kolo (cyklus), druhý krát 2 kolá (2x4 min s pauzou medzi nimi 4 min.). Používal som ich len ako alternatívu namiesto tréningu TKD, takže som cvičil doma (kôli škole som nemohol ísť na tréning ani do posilky :cry: ).
Prvá tabata bola brutálna, potom dva dni ľahšia svalovka, druhá tabata bola už viac v pohode. Síce som to asi 5 min potom rozdýchaval, ale na druhý deň už bez svalovice. Zakaždým som išiel na plno.
Tieto násobené tabaty som našiel v logu jedného chalana, ktorý ich cvičil ako individuálny intervalový tréning na rozvoj vytrvalostnej kapacity.

Ja chcem tabatu používať hlavne na rozvoj vytrvalostni, nejde mi len o spestrenie silového tréningu. Doteraz som namiesto toho behával 5-10 km, ale vonku je už zima na behanie (bez vybavenia, ktoré nemám), tak chcem zaradiť nejaké intervalové tréningy vo vnútri a v domácich podmienkach (15 kg jednoručka, švihadlo :? )
"Box je jako Jazz,čím méně lidí ho uznává tím je lepší" G.Foreman

stanley
Supporter
Příspěvky: 3772
Registrován: 22. led 2007 12:37

Příspěvekod stanley » 9. pro 2009 22:01

ako ked zvladas tabatu viac ako jedno kolecko, tak mozes pridat, ale podstatne je skor zvladnut stale viac opakovani dokopy v jednom kolecku, nez spravit X koleciek za sebou

ine cviky na tabatas, hmm ... ono by to mali byt fullbody cviky, takze v podstate nieje nutne menit cviky ... pokial su to nejake "izolovanejsie veci", tak to moc neni tabatas uz zas ...
All of the technical perfection in the world means nothing if someone lacks the volition to break a maximal weight off the floor and force it to lockout.

Uživatelský avatar
Trian
Supporter
Příspěvky: 408
Registrován: 22. kvě 2008 14:12

Příspěvekod Trian » 9. pro 2009 22:18

Snažím sa zaraďovať čo najkomplexnejšie fullbody cviky, nič izolované. Som limitovaný len minimálnym vybavením doma (kým sa vonku neoteplí). Dôvod, prečo chcem zaradiť viac kôl za sebou (samozrejme s maximálnou snahou ísť čo najrýchlejšie a najdynamickejšie) je ten, že niekedy na súťaži sa stane, že mám viac zápasov za sebou. V taekwonde sú vyraďovacie kolá (pavúky), takže ten, kto vyhrá postupuje a môže ísť rovno do ďalšieho zápasu po nejakej 1 minútovej pauze (zápasi trvajú 2x2 minúty). Už sa stalo, že niektorý chalani išli 2-3 zápasy za sebou a potom to ku koncu už nedokázali udýchať, nieto ešte kvalitne odbúchať. Mojim cieľom (po minulých skúsenostiach - 3 zápasy za sebou :evil: ) je hlavne zlepšiť vytrvalosť a dynamiku. A na to sa mi zdala tabata ako intervalový tréning asi najlepšia (dokonca sa približuje aj dĺžke trvania jedného zápasu = 4 min). Takže 3 kolá tabaty by ma mali teoreticky pripraviť na najhoršiu možnú možnosť - 3 zápasy za sebou.
"Box je jako Jazz,čím méně lidí ho uznává tím je lepší" G.Foreman

tomasK
Příspěvky: 557
Registrován: 4. čer 2009 14:08

Příspěvekod tomasK » 10. pro 2009 11:16

on sa to da tak ist. Niektori crossfit sialenci idu Tabatu takymto stylom: 4min kliky, 4min drepy, 4min zhyby, 4min brusaky.... Ale to neni tabata ako ju opisal ten japonsky chlapik.

Skus si tabatu s prednymi drepmi, dokonca aj Dan John, ktory pisal ten clanok neskor spominal, ze jediny cvik ktory na tabatu funguje su tie predne drepy. http://www.tmuscle.com/free_online_arti ... longer&cr=


Mozes si vyskusat ist anglicaky s rozcvickou. Najpr 4kola po 10s work/20rest, potom 4 kola po 15s work/15s rest a az potom tych 8 kol po 20s work/10s rest

Uživatelský avatar
Trian
Supporter
Příspěvky: 408
Registrován: 22. kvě 2008 14:12

Příspěvekod Trian » 10. pro 2009 12:51

Myslím, že s tými prednými drepmi to netreba preháňať. Určite to nie je jediný cvik ktorý funguje. Fungujú aj ostatné, ale predný drep patrí k najefektívnejším. Keďže cvičím ale v domácich podmienkach, kde nemám k dispozícii veľkú činku, tak sa musím, žiaľ, s prednými drepmi rozlúčiť a namiesto nich zaradiť čo možno najefektívnejšie fullbody cviky s vlastnou váhou. A angličáky mi prišli ako jeden z mála dynamicky vykonateľných cvikov, ktorý zapája vrch aj spodok tela.

Tá rozcvička by mohla byť dobrý nápad ako rozcvičenie (zahriatie pred tréningom BS), ale pred samotným tabata by ma asi dosť vyšťavila. Skôr inklinujem k tomu, aby som odcvičil 3 kolečká naplno (rôzne cviky). Tá stúpajúca záťaž (predlžovanie pracovnej série), sa mi zdá ako sebaklam. V zápase idem vždy od prvej sekundy naplno a v takom smere potrebujem zdokonaliť aj výbušnú a kondičnú silu.
Inak k športu ktorý robím mi prídu angličáky a iné dynamické cviky, kde sa odlepujem od podlahy vhodnejšie, nakoľko sa pri taekwonde viac skáče ako staticky stojí na jednom mieste.
"Box je jako Jazz,čím méně lidí ho uznává tím je lepší" G.Foreman

Uživatelský avatar
Jirkas
Příspěvky: 4167
Registrován: 29. lis 2007 22:03

Příspěvekod Jirkas » 10. pro 2009 13:49

Toto by se ti mohlo hodit http://forum.posilovani.net/index.php?a ... 0#msg66759
Jestli to uz znas, tak se omlouvam :)
You gotta search within you, you gotta find that inner strength and just pull that shit out of you and get that motivation to not give up and not be a quitter, no matter how bad you wanna just fall flat on your face and collapse

Uživatelský avatar
Trian
Supporter
Příspěvky: 408
Registrován: 22. kvě 2008 14:12

Příspěvekod Trian » 10. pro 2009 19:50

Diky :) Sú tam príklady kombinovanej tabaty (striedanie 2 cvikov v jednej tabate). Najprv si chcem osvojiť klasickú tabatu a potom vyskúšam aj túto druhú variácu a budem pokračovať v tej, ktorá je zničujúcejšia :) (Ak každý cvik zaťažuje len vršok/spodok, tak by sa mali dať ísť ešte výbušnejšie, len neviem či to potom úplne nestráca zmysel ako klasická tabata).
"Box je jako Jazz,čím méně lidí ho uznává tím je lepší" G.Foreman


Zpět na “Trénink”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů