Trénink pro sílu a hmotu podle Marvina Edera

vše o budování svalové hmoty a síly...

Moderátoři: pascal, keba

Uživatelský avatar
J_Dogg
Site Admin
Příspěvky: 5196
Registrován: 10. črc 2006 12:42
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Trénink pro sílu a hmotu podle Marvina Edera

Příspěvekod J_Dogg » 30. pro 2008 22:40

Pokud se tu objevil článek o tréninku podle věhlasného siláka a kulturisty Rega Parka, pak by bylo chybou nepopsat zde trénink fenomenálního siláka 50. let 20. století Marvina Edera. Tento vzpěrač, kulturista a vynikající atlet má dodnes po celém světě spoustu fanoušků. Abych se vrátil ke spojitosti se zmíněným Regem Parkem - tito dva muži spolu odcvičili jedny z nejlepších a nejbrutálnějších tréninků té doby a Reg Park byl snad jediným kulturistou, který Marvinovi v tréninku stačil.
Marvin Eder vynikal zejména v silových kouscích, v nichž mohl prokázat svou enormní tlakovou sílu. Mimochodem Marvin Eder byl prvním člověkem, který dokázal zatlačit 500 liber (227 kg) s vahou nižší než 90 kg!

Silové kousky Marvina Edera:
olympijský tlak 152 kg
přemístění a tlak 161 kg
trh 129 kg
nadhoz 166 kg
tlak za hlavou s velkou činkou 138 kg
tlak levou rukou nad hlavu s velkou činkou 100 kg
klik na bradlech - tělesná váha (cca 90 kg) + 200 kg
bench press 234 kg (tělesná váha 92 kg)
floor press 245 kg
pullover s nataženýma rukama 113 kg
8 shybů s dodatečnou vahou 90 kg atd.
striktní střídavé bicepsové zdvihy se 45 kg
dřep 302 kg
krucifix se dvěma 45kilovými jednoručkami

Marvin se pyšnil nejen svou silou, ale také bezchybnou postavou. Vlastnil 48centimetrové bicepsy, široké latissimy, obdivuhodný hrudník i ramena a jako správný vzpěrač i pár svalnatých stehen a lýtek. Díky své postavě se zaskvěl na titulních stránkách časopisů své doby jako byly YOUR PHYSIQUE a MUSCLE BUILDER.

Marvin závodil jako kulturista na několika soutěžích, kde se mu pochopitelně dost dařilo. Výčet jeho kulturistických úspěchů je uveden níže:

Kulturistická kariéra v datech:
5. místo na Mr. America 1950

2. místo na Junior Mr. America 1951

Most Muscular 1951

Best arms, back and chest 1951

2. místo na Mr. America 1951

Mr. Eastern America 1951

Highest Achievement Award AOBS, 1989

Ditto to be awarded London 2001 at OHF Awards

Reg Park řekl o Ederovi: "Marvin a já jsme si byli velmi blízcí a podobní ve svých názorech. Byli jsme více siláci než kulturisté. S Marvinem jsem zažil skvělé tréninky. Například jsme si vzali 54kilové jednoručky a dělali tlaky na ramena vsedě, nebo jsme dělali přítahy velké činky v předklonu a naložili jsme si na ni přes 180 kg." Marvin později řekl, že Reg byl jedním z mála lidí, kteří mu byli v tréninku rovnocennými partnery. Marvin ještě dnes aktivně cvičí. Například v roce 2001 dělal vysoké počty opakování dřepů.

Obrázek

Trénink pro sílu a hmotu Marvina Edera

Marvin Eder vyzkoušel nespočet tréninkových metod. Někdy trénoval šest dní v týdnu, někdy čtyřikrát v týdnu, ale dvoufázově, jindy pět dní v týdnu atd. První společnou věcí všech jeho tréninků byl trénink celého těla s důrazem na tlakovou sílu.
Co se týče tlakové síly (ale nejen té), pak můžeme nalézt další společnou věc jeho tréninků: Marvin upřednostňoval velký počet sérií s nízkým počtem opakování. V jakékoli sérii nešel na vyšší počet opakování než 5. Aby se dostatečně připravil na další namáhavou sérii, byl zvyklý odpočívat o něco déle než současní kulturisté. Délka odpočinkových period byla 3 - 5 minut.

Jak už jsem zmínil, Marvin Eder cvičil v každém tréninku celé tělo, ovšem téměř každý trénink začínal tlakovým cvikem. Psychologie jeho tréninku byla taková, že pokud se mu dařilo v prvním cviku, rozuměj tlakovém, pak byl i celý zbytek tréninku dobrý. Pokud ne, pak i zbytek tréninku nestál za nic. Dalšími cviky, jež tvořily nedílnou součást jeho tréninkových rutin byly dřepy, mrtvé tahy, trhy, nadhozy, tlaky nad hlavou, silová přemístění, čelní dřepy, upažování, výpony na lýtka a rozličné cviky na břicho. Lýtka a břicho byly jediné partie, kde využíval vyšších počtů opakování. Výpony na lýtka cvičil nejčastěji v 5 sériích po 40 opakováních a na břicho si vybral nějaký cvik a odcvičil 100 opakování.

Obrázek

Podívejme se teď na několik příkladů jeho tréninků. Vždy je vidět, že tlakům dával Marvin jednoznačně přednost.

1. den - tlakový den
bench press, druhý cvik byl podobný bench pressu - rozvíjel rovněž tlakovou sílu např. floor press, kliky na bradlech nebo tlak s jednoručkami na hlavu, třetím cvikem bylo upažování

2. den - bodybuilding
dřepy, přítahy velké činky v předklonu, shyby podhmatem nebo bicepsové zdvihy s jednoručkami, výpony na lýtka, cvik na břicho

3. den - odpočinek

4. den - tlakový den
bench press, military press (jiný cvik než první den - pokud byl druhým cvikem první tlakový den floor press rozvíjející hlavně sílu tricepsů, pak druhý tlakový den mohl být druhým cvikem military press rozvíjející hlavně sílu ramen), tlaky s jednoručkami pronovaným úchopem nad hlavu

5. den - bodybuilding
silové přemístění, mrtvý tah, shyby, bicepsové zdvihy, výpony na lýtka, cvik na břicho

6. den - odpočinek

Marvin věřil, že pokud zlepší své výkony ve vzpěračských disciplínách, mohl se stát reprezentantem USA na vzpěračských závodech v Evropě.

Obrázek

Slova závěrem

Marvin Eder dosáhl těchto výkonů v době, kdy ještě nebyla kulturistika poznamenána neblahým vlivem užívání anabolických steroidů. O to větší mají jeho skvělé silové kousky váhu. Eder spal denně osm až devět hodin, necvičil na strojích, neměl ponětí o doplňcích výživy a dietních doporučeních. Přesto si dokázal vybudovat postavu, která splňuje i dnes vysoké kulturistické nároky a stále je inspirací pro mnoho lidí.

Kulturisté staré doby byli rovněž vynikajícími atlety, především se všichni věnovali vzpírání. Zvyky, které je naučil vzpěračský trénink si pak přinesli i do bodybuildingu. Typický byl vysoký počet sérií a nízký počet opakování. Normální také bylo zařazení vzpěračských cviků do kulturistického tréninku. Spočítali byste na prstech jedné ruky dnešní kulturisty, kteří se v tréninku věnují trhu nebo nadhozu a cíleně se snaží zlepšovat v těchto cvicích, nemluvě o soutěžích ve vzpírání, jichž se old-timeři zúčastňovali zcela běžně.

Uživatelský avatar
samorost
Supporter
Příspěvky: 3903
Registrován: 26. říj 2006 20:15

Příspěvekod samorost » 30. pro 2008 22:50

Ty pálíš jeden článek za druhým, máš čas co.:) Už se těšim až si to všecko přečtu. Až bude vic času. :P

Uživatelský avatar
J_Dogg
Site Admin
Příspěvky: 5196
Registrován: 10. črc 2006 12:42
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod J_Dogg » 30. pro 2008 22:51

samorost píše:Ty pálíš jeden článek za druhým, máš čas co.:) Už se těšim až si to všecko přečtu. Až bude vic času. :P


Jo poslední dobou mám více času na cvičení i na články, ale to bohužel začátkem ledna zase skončí, tak se snažim toho udělat co nejvíc. :)

Uživatelský avatar
Folis
Příspěvky: 12336
Registrován: 15. úno 2007 15:51
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Folis » 30. pro 2008 23:25

Supr, vynikající a inspirující čtení :thumbsup: .

Uživatelský avatar
Triskač
Příspěvky: 655
Registrován: 30. črc 2008 20:17

Příspěvekod Triskač » 30. pro 2008 23:39

Ked som si precital tento clanok vsetko sa mi zda take jednoduche.Doggu mas velky prehlad tak sa ta opytam ci nahodou nemas nejake informacie aky jedalnicek mali chlapi tohoto kallibru.

Uživatelský avatar
J_Dogg
Site Admin
Příspěvky: 5196
Registrován: 10. črc 2006 12:42
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod J_Dogg » 31. pro 2008 8:45

Ještě několik informací o tomto silákovi: Marvin Eder cvičil v posilovně, která byla spíše tělocvičnou s činkami. Proto nepřekvapí, že byla vybavená například lanem. Eder rád šplhal na laně bez přírazu, čímž rozvíjel sílu bicepsů a předloktí, bicepsy pak cvičil i shyby na kruzích. Téměř neuvěřitelně zní příhoda, kdy přistoupil k čince, na níž bylo naložených 300 kg a bez jakéhokoli předchozího tréninku ji pozvedl! Oblíbenými tréninkovými parametry byly 5x5, 8x3, 10x2 nebo 12x2 nebo si vzal váhu odpovídající 60 % maxima a začal dělat pětky, nebo trojky, dvojky až do maxima pro 5RM, 3RM, 2RM...
Muselo být paráda vidět spolu cvičit Edera s Parkem. Postavami sice rozdílní, Eder s výškou 173 cm vážil okolo 90 kg a Reg Park měřil 185 cm a vážil okolo 110 kg, ale silově byli vyrovnaní.
Co se týče stravy, tak ta byla podobně jednoduchá jako trénink a podobně jako tréninku si jí tehdejší velikáni dopřávali v míře vrchovaté. Namátkou co napsal časopis YOUR PHYSIQUE v roce 1950 o snídani Rega Parka: "Vstával časně ráno a trval na tom, abychom spolu snídali. Nejprve vypil sklenici pomerančového džusu, potom měl velkou porci celozrnných vloček se šlehačkou, hrozinkami a medem. Dále snědl několik krajíců chleba s máslem, slaninou a vejci, vypil sklenici mléka a na závěr si pochutnal na datlích. Po takové snídani mohl Reg trénovat celé hodiny bez jakýchkoliv známek únavy."

Uživatelský avatar
keba
Moderator
Příspěvky: 4844
Registrován: 5. dub 2007 10:34

Příspěvekod keba » 31. pro 2008 12:16

Super článek.Miluju tyhle borce ze starších dob je z nich cítit to železo a ty výkony taky brutální.

Uživatelský avatar
Charles99
Supporter
Příspěvky: 2609
Registrován: 2. lis 2007 23:23
Bydliště: Střelice

Příspěvekod Charles99 » 31. pro 2008 12:21

keba píše:Miluju tyhle borce...

:lol: :lol: ajajaj

jinak Doggu, úžasné čtení! :) :wink:
V nebi je sice čistší vzduch,jenže v pekle,je lepší společnost!!!

Uživatelský avatar
samorost
Supporter
Příspěvky: 3903
Registrován: 26. říj 2006 20:15

Příspěvekod samorost » 31. pro 2008 13:44

Karle kroť se.:) Tou snídání by určo trumfnul Phelpse,dost dobrý.

Uživatelský avatar
lincoln
Příspěvky: 601
Registrován: 14. dub 2007 14:06

Příspěvekod lincoln » 31. pro 2008 14:34

že do toho skáču, co snídá phelps ?
Oh girls just wanna have fun.

Uživatelský avatar
samorost
Supporter
Příspěvky: 3903
Registrován: 26. říj 2006 20:15

Příspěvekod samorost » 31. pro 2008 14:38


Uživatelský avatar
J_Dogg
Site Admin
Příspěvky: 5196
Registrován: 10. črc 2006 12:42
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod J_Dogg » 11. led 2009 15:34

Ještě k výživě Marvina Edera: http://www.muscle-fitness.cz/index.php? ... Itemid=120 navíc pil denně litry mléka, hodně ovoce a zeleniny. Nikdy nejedl bílý chleba.

Uživatelský avatar
Říman
Příspěvky: 131
Registrován: 4. led 2009 15:34
Bydliště: Plzeňský kraj

Příspěvekod Říman » 1. úno 2009 15:12

Skvělej a inspirující článek.
"Když to tam nepasuje,narvi to tam silou. A když to praskne, tak to byl šmejd a stejně to potřebovalo vyměnit." J. Hetfield


Zpět na “Trénink”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů